Kolumbuksen viimeinen matka (runo)

Tämä on viimeinen matkani.
En haluaisi sen olevan viimeinen.
Tiedän, että se on.
He sanovat, että haluan palauttaa
maineeni ja omaisuuteni.
Haluan. Lähettiväthän he minut viimeiselle matkalleni.
He tietävät, ettei heidän enää tarvitse nähdä minua.
Sitä ennen veivät kahleissa pois häpeään.
Sain heiltä vanhat laivat, jotka uppoavat pian.
Niin minäkin.
Olen etsinyt oikeaa reittiä niin kauan.
Reitin on löydyttävä kullan luokse.
Rikkauksien ja maineen on löydyttävä.
Muuten olen köyhä mies. 

Ne sanoivat, että toinen valtameri on lähellä.
En löytänyt reittiä. Yritin.
Tämä matka on tuomittu epäonnistumaan.
Elän häpeässä loppuun asti.
Sairaudet taltuttavat minut.
Pahinta on epäonnistuminen.
Myrsky, joka tuhosi laivani.
Jumalan viimeinen tahto.
Aurinko, joka ehti pilkottaa
sammui toiveideni kera.
Syvä rämeikkö viidakossa ei ollut se, mitä etsin.
Minä luovutin. En löytänyt mitään, minä ajelehdin.
Palasin takaisin.

Kommentit

Suositut tekstit