Esa ja maailmanhylkäämät


Oletteko katselleet Jaakko ja maailmanvalloittajat-sarjaa?

Jaakko Selin kiertelee siinä sarjassa tavaten ympäri maailmaa toinen toistaan kiusallisemman hyvin menestyneitä suomalaisia. Sarja on mukavaa lauantaiviihdettä, mutta tätä sarjaa katsoessa iskee perisuomalainen alemmuuskompleksi. Nämä tyypit kun ovat uskaltaneet lähteä maailmalle ja vieläpä menestyneet alallaan hyvin, vaikka eivät maailmantähtiä olekaan.


Jossain vaiheessa minunkin pieneen päähäni on iskostettu ajatus, että maailmalle sitä olisi pitänyt lähteä. Vain arkajalat jäävät Suomeen. No, tunnustan olevani arkajalka, minulla ei ole ollut suurta hinkua maailmalle.


No, pienessä tai suuremmassa sievässä olen kyllä ajoittain todennut lähdön ulkomaille olevan ainoa minulle ainoa vaihtoehto. Silloin Suomi on minulle aivan liian pieni paikka, mutta kun höyryt ovat haihtuneet, olen vain enää itse pieni. Eli on matkalaukut jääneet pakkaamatta.


Mitäs jos Jaakko muuten pulaisit spin off-sarjan nykyiselle sarjallesi? Siinä tapaisit suomalaisia hylkiöitä maailmalle. Sarja kaivaisi esiin suomalaiset epäonnistujat ulkomailla. Kyllähän niitä sieltä löytyy: lakia pakenevia, ulkomailla alkoholisoituneita ja ihan vain muuten jämähtäneitä, joilla ei ole menestystarinaa esitettävänään. Eikös se yksi mielenterveysongelmainen suomalaisnainen palloillut siellä Berliinin lentoasemallakin aikansa?

Jos Jaakko et halua tätä sarjaa tehdä, niin minä ilmoittaudun juontajaksi. Sarjan nimi on jo valmiina. Se on Esa ja maailmanhylkäämät. Minä lupaan kaivaa jokaisen suomalaisen reppanan maailmalta esiin.

PS. Oletteko muuten nähneet siinä Kadonneen jäljillä-sarjassa yhtään tarinaa, jossa kadonnutta etsittäisiin Suomesta. Tämäkin vain todistaa teoriani. Ulkomaille on seksikkäämpää jopa kadota ja on aina koskettavampaa kun lapsensa hylännyt isä on ulkomaalainen.


Mutta mitäs hienoa sitä olisi etsiä alkoholisoitunutta isää Suomen perukoilta, kun saattaa löytää charmantisti harmaantuneen ravintolanomistajan Rodokselta. Jos mitään muuta ei seuraa, niin saadaan joka tapauksessa telkkuun kivoja kuvia.

Kommentit

Suositut tekstit