F.E.Sillanpään ajatelmia


En ole ollut F.E.Sillanpään suurimpia lukijoita, mutta hänen suurimmat teoksensa olen kyllä lukenut. Aivan sattumalta löysin Sillanpäältä harvinaisemman kirjan nimeltään Ajatelmia ja luonnehdintoja. Kirja on vuodelta 1960 ja Otavan julkaisema.

Kirjan otsikko tahtoo sanoa, että siihen on koostettu Sillanpään ajatelmia hänen kirjoistaan ja haastatteluistaan. Tässä jokunen muidenkin kuin minun ilokseni.


"Ihminen kestää niin kauan kuin aivan tosissaan ajaa takaa jotain harhakuvaa. Se on viimeinen oljenkorsi elämänmereen hukkuvalle - niinkuin kuolevalle sairaalle on aamun koittaminen."


"Kaipaus, kaikkien runojen ikuinen sisällys... Jota nuoremmilla sopii pilkata, mutta joka tällä iällä ja nämä jäljet jätettyä käy täydestä. Sillä mitä onkaan niinsanottu sentimentaalisuus?
- Se on todellisten tunteiden virheellistä tulkintaa."


"Todella suurten asiain tulkinnassa ovat sanat kaikkein avuttomimpia, olkootpa sitten minkäkielisiä tahansa."


"Ei mikään ajan henki milloinkaan voi suosia mitään ikuisuuden ilmiötä, sillä aika ja ikuisuus ovat toistensa vastakohdat."


"Kiusauksista ilkein ja kohtalokkain on se, joka viettelee meitä omaa itseämme pettämään, luulemaan, että se on oikeus, mikä meidän kannaltamme parhaiten oikeudeksi sopisi."


"Muista, että vähäpätöisimmilläkin lähimmäiselläsi on samat perusoikeudet kuin sinulla. Edellyttäen, että hän täyttää siihen liittyvät velvollisuutensa."


"Kirjailija on saanut sen lahjan ja kohtalon, sanoisinko sellaisen vietin, että hän paljastaa ja kirkastaa tuon aikakautensa epämääräisen paineen, ja siten vaikuttaa vapauttavasti siihen kansansa parhaaseen osaan, joka tuollaista vapautusta kaipaa ja kykenee sen vastaanottamaan."


"Ihmiselämä on kohtalon suorittamista."


"Mitä kannattaa minun kiemurrella turhissa tuskissa, joista korkeintaan minun kuolemani voi olla seurauksena. Ja jos yltääkin minut yö, sen kirkkaammin paistaa päivä jossain muualla. Aamu on ikuinen, niin auringon kuin elonkin aamu."


"Mitä minä olisin tahtonut? Minä olisin tahtonut vapauttaa teidät kaikki siitä, mikä teitä painaa, toisia tietämättänne. Minä olisin tahtonut tulla apuun sille, joka hukkumaisillaan oli, ja tulla kirkastamaan sen riemua, joka onnellinen oli."


Yksinkertaisesti vaikuttavaa. (Toim. huom.)

Kommentit

Suositut tekstit