Sana viikon vaihteeksi


Sain näinkin viisaita ajatuksia osakseni...tämä voisi olla suoraan elämästäni. En tosin kykenisi kirjoittamaan mitään näin viisasta.


Ulrich Schaffer:



ETSIN

Minä etsin

- joskus epätoivoon saakka -

lopullista suuntaa,

täydellistä varmuutta,

joka pelastaisi minut kaikelta epävarmuudelta

nyt ja aina.



Sitten minä kavennan elämää.

Suljen paljon ulkopuolelle.

Lyön laimin paljon tärkeää.

En anna tilaa luovuudelle,

vaan elämän värikylläisyydestä

saan aikaan mustavalkoisen maailman.



Elämä on sidottu aikaan,

sitä ei käy kieltäminen.

Päivien ja vuosien mittaan

kuvat ja merkitykset vaihtuvat,

ja minä olen taas epävarma ja matkalla.

Alusta uudelleen on opeteltava ymmärtämään sellaista,

minkä jo kerran tiesi.

Se on elävän ihmisyyden hinta.

Minun varmuuteni lepää liikkuvuudessa.



USKALLAN

Minä uskallan

löytää sen, mikä minussa

on valmista muuttumaan.

Joskus se on ahdistavaa,

koska totunnaiset ajatusmallini

kamppailevat vastaan.

Hetken verran tuomitsen itseni,

mutta sitten löydän jälleen luottamuksen

ja kuuntelen sisäistä opettajaani.



Minä luovun

aiempien kokemusten suomasta helppoudesta.

En halua alati itseäni toistamalla

muuttua harmaaksi ja elottomaksi.

Vanhoissa, kuolleissa ajatuksissa riippuminen

kovertaa minut ontoksi.



Minä uskaltaudun uusille teille

ja toivon, että sen pinnan alla, jonka minä kuorin,

kasvaa jo uusi, herkkä iho.



Minä uskallan kulkea sumussa.

En halua jäädä paikalleni

vain siksi

että pelkään tuntematonta.



Vaarallisempaa on

virheiden tekemisen pelossa

jäädä odottamaan

kunnes kaikki kirkastuu

ja pelkän odottelemisen turruttamana

menettää kykynsä uskaltaa.

Pysähtyneessä tilassa

pysähtyy myös kaikki kasvu.



Minä en halua

odottaa elämääni ohi.

Kommentit

Suositut tekstit