Uusia runoja


Kukka pyysi saada näytille lisää runojani. Joitakin on tosiaan tullut kirjoitettua viime aikoinakin. Vähän epätasaisesti kyllä. Joka viikko olen kuitenkin kirjoittanut. Kerralla usein useamman. Ehkä runoissani näkyy nyt entistä enemmän iloa, kun sitä on elämässänäkin. Vaikka kyllä sitä vanhaa melankoliaakin aina silloin tällöin. Enhän muuten taitaisi olla suomalainen.

Harmittavimpia ovat ne runot tai oikeastaan välähdykset, joita ei heti kirjoita ylös ja sitten ne katoavat. Nämä sain kuitenkin kiinni ikuisuudesta aikaan.


-------------------------------------------------
Se runo ei ole syntynyt, jota olen etsinyt.
Runo rakkaudesta ja kuolemasta.
Kaikesta olevasta.
Se kaunein runo.
Yhtä ruma kuin kauniskin.

Se liikkuisi sellaisella voimalla.
Sitä ei kaataisi kaunistelematon kieli.
Sitä ei moittisi likaantumaton mieli.
Se kertoisi rakkaudesta ja kuolemasta.
Onneksi aina vain enemmän rakkaudesta.

---------------------------------------------------

Minulla on etruskin hymy aina aamuisin.
Näen sinut paremmalla silmälläni.
Sinun kaunis tapasi puhua saa minut polvilleen.
Tunnen hyvää oloa, en edes pientä pettymystä.
Miehenä on helppo puhua, en tarvitse uhoa.
Ostin tänään sinulle korun lumihiutaleesta.
Pidäthän siitä.
Sinun ei tarvitse pelätä.
Olen aina lähelläsi.

-------------------------------------------------------

Pystyn ajattelemaan sinut kohdussa.
Siellä lämmössä
sinulla on vähän matkaa syntymään.
Sormesi haparoivat, mielesi on kirkas.
Täytyy syntyä, täytyy tietää.
Jossain ulkona on kaunis elämä.
Syntyessäsi kuului ääntä.
Mukanasi syntyi poika.

---------------------------------------------------------

Seuraava taivas seuraa minua.
Sillä on kirkas katse.
Paljon kirkkaampi kuin omani.

Päivät ovat unilääke, joka ei tehoa.
Vaikka kaipaa vain unta.

Taivaan kirkas katse pitää hereillä.
Pimeyttä kai kaivataan,
etteivät villit unet vie mukanaan.

-------------------------------------------------------------

Jumala minun rinnallani
tunnen kaiken mahdolliseksi
yksi kerrallaan
toinen toisensa jälkeen
kaikki virheeni maksavat minulle paljon
mutta
tunnen korvaavani kaiken
suurella rakkaudella
mikä minulla on
ja mikä minä olen



Kommentit

Suositut tekstit